היום כמעט בכל בית משותף מותקנים מחסום או שער חשמלי, שתפקידם לשמור על מקומות החנייה של דיירי הבניין ולמנוע כניסה לחניון של מי שאינם מורשים. בחלק ניכר מהבתים המשותפים החדשים המחסומים או השערים מסופקים על ידי הקבלנים, ובשאר המקרים הם מוזמנים על ידי ועד הבית.
כיום שדרוגים רבים נוטים לכיוונים טכנולוגים ולאמצעי אבטחה והפעלה משוכללים. נוסף לשַלָּטים המסורתיים, קיימות היום מערכות מתוחכמות לפתיחת שערים – החל בפתיחה סלולרית (המהווה בדרך כלל פתרון משלים ולא תחליפי לשלטים) וכלה במערכת זיהוי לפי מספר כלי הרכב. מערכות אלו הוזלו משמעותית בשנים האחרונות והפכו לסטנדרט בנייה במגדלים. כמו כן, קיימת דרישה הולכת וגדלה בשוק למצלמות אבטחה באזור השער – זאת עקב הוזלה משמעותית במחירן של מצלמות האבטחה והתפתחות הטכנולוגיה שמאפשרת צפייה ישירה במצלמות דרך הטלפון הסלולרי.
סוגים של שערים ומחסומים לבית משותף
מחסום חשמלי קל לתפעול ומאפשר כניסה מהירה ונוחה לחניון. המחסום מיועד למנוע כניסת רכבים ויכול להיות מתופעל בשיטות שונות – באמצעות שלט רחוק, טלפון נייד או לחצן הפעלה, וכן בשיטות מתוחכמות, כחלק ממערכות בקרה לחניונים. למחסום זרוע ארוכה (אורכה כשישה מטרים) העולה ויורדת. פתרון זה זול יחסית, אך הוא אפשרי בחניות חיצוניות בלבד. בחניונים תת קרקעיים שבהם התקרה מפריעה לתנועת הזרוע ישנם מחסומים מתקפלים. מהירות פתיחת המחסום היא שניות בודדות, וזמן ההשהיה שלו במצב פתוח הוא כשש עד שמונה שניות.
שערים חשמליים לעומת זאת, מותקנים בחניות מקורות ומכוונים בהתאם לדרישת ועד הבית והדיירים. ישנם סוגים שונים של שערים חשמליים – שערי כנף, הזזה ושערים מרחפים (ללא מסילות). הסוג הנפוץ ביותר בבניינים משותפים הוא שערי כנף – שערים שלהם שתי כנפיים הנפתחות ונסגרות בזמן מעבר כלי רכב. משך הפעולה של פתיחת שערי כנף הוא כ-15–8 שניות, והוא תלוי באורך הכנף. תת קטגוריה של שערי כנף היא שערי כנף מתקפלים – אלו למעשה שערי כנף שבהם כל כנף מורכבת משתי יחידות הנפתחות כאקורדיון בזמן מעבר כלי רכב. שערים אלו מהירים מאוד – משך הפתיחה או הסגירה שלהם ארבע שניות, והם מאפשרים יציאה וכניסה זריזות ומהירות מהחניון.
תחזוקה של שערים ומחסומים
- שער או מחסום חשמלי איכותיים שמותקנים באופן מקצועי לא בהכרח ידרשו פעולות תחזוקה בשנים הראשונות, אלא במקרים של חבלה או תאונה. חשוב לדעת ששער שתוכנן היטב, שבו אמצעי הגנה מותאמים, לא יהווה גורם לתאונות, כיוון שברגע שאמצעי ההגנה לא פועלים, השער יפסיק את פעולתו לאלתר.
- פעולות תחזוקה הכרחיות – כאמור, המערכות לא מחייבות תחזוקה קבועה, אך אם מזהים תנועה חריגה בשער או במחסום יש לקרוא לטכנאי. תנועה חריגה יכולה להיות לדוגמה: זמן תנועה אִטִּי או מהיר, אי תגובה לפתיחה, תנודתיות התנועה וכדומה.
- תקלה נפוצה הן בשערים והן במחסומים היא שַלָּטים שאינם מגיבים – לרוב הדבר נובע משימוש בשלטים לא מקוריים ומזויפים שמשבשים את תדרי המערכות.
- תקלות נוספות הקיימות במחסומים:
• זרוע משוחררת או שבורה כתוצאה מחבלה או מפגיעה. ניתן למנוע זאת על ידי הוספת מנעול מגנטי המקשה על הרמת הזרוע.
• בלאי הקפיץ – מחייב החלפת הקפיץ.
• עינית הגנה שבורה כתוצאה מחבלה.
• תקלה נפוצה בשערי כנף היא רעש וחריקת צירים, דבר המצריך שימון צירים כתחזוקה מונעת.
"טיפים" לתחזוקת שערים
- במקומות שבהם נתקלים בוונדליזם עקב רצון גורמים חיצוניים לחנות בבניין, מומלץ להתקין מצלמות אבטחה.
- לא פעם קורה כי כדי להשאיר את השער פתוח, גורמים זרים מסתירים את עינית ההגנה באמצעות מדבקות. אפשר להסיר מדבקות אלו בקלות ולחסוך את הגעת הטכנאי.
- כדי למנוע כניסת גורמים זרים לחניון, אפשר ורצוי לדרוש שַלָּטים שאינם ניתנים לשכפול.
מחסום זרוע קל בכניסה לחניה בבית משותף
שער דו כנפי מתקפל בכניסה לחניון בבית משותף
אולי יעניין אותך
מאמרים דומים
מערכות גז בבתים משותפים
הגז הביתי (גפ"מ גז פחמימני מעובה) הוא אחד ממוצרי הצריכה הבסיסיים בישראל. הוא משמש – בעיקר להפעלת תנורי בישול, להסקה ולחימום מים. הגז מובל לבתים המשותפים על ידי חברות גז מורשות בישראל, אשר פועלות בפיקוח משרד התשתיות. הגז מסופק לכולן מאותם מקורות (בתי הזיקוק וקצא"א), כך שהגז המסופק לצרכנים זהה, ומדובר באותו מוצר ובאותה איכות.
תחזוקת מעליות בבית משותף
המעלית היא מתקן מרכזי בקיום שגרת החיים בבית המשותף. בייחוד בשנים האחרונות, עם ריבוי הבנייה לגובה, תלותם של הדיירים במעלית כדי להגיע לפתח דירתם הפכה משמעותית יותר. אין זו משימה קלה לעלות לקומה החמישית ומעלה ברגל, כך שתקינות המעלית היא עניין הכרחי בהתנהלות הבניין.