שוק הרכבים בעולם עובר בשנים האחרונות לחשמל, המגמה העולמית למעבר לשימוש באנרגיה נקייה נמצא בעליה מתמדת, ובמדינות המערב התחום מתרחב בעוצמה רבה. גם בישראל רואים משנה לשנה גידול בהיקף הרכבים החשמליים וההיברידים שעולים לכביש.
רכבים חשמליים זקוקים להטענה,כפועל יוצא מכך בעלי הרכבים נדרשים להתקין עמדת טעינה בסמוך לרכבם. כך שאם אתם מתגוררים בית משותף עליכם לדעת שכדי להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי במתחם החניון המשותף, יהיה עליכם להיערך לכך מראש.
מהי עמדת טעינה לרכב חשמלי
הטענת רכב חשמלי נעשית באמצעות מערכת ייעודית לטעינה הכוללת עמדת טעינה או התקן טעינה, תקע, בית תקע, כבלים ואמצעי הגנה בפני התחשמלות. כדי להפעיל את מתקן הטעינה נדרשת תשתית של קו חשמל המחובר לרשת עבור נקודת חשמל למתקן הטעינה (בנוסף למתקן עצמו) התקנת נקודת חשמל אשר תחבר את מתקן הטעינה לרשת החשמל הינה תנאי הכרחי להפעלת המערכת.
האינטרס של השכנים
עמדת טעינה חשמליות בבתים משותפים הינה מקור לחששות והתנגדות בקרב הדיירים שאינם בקיאים בנושא. והאמת, שניתן להבין זאת, הרי סביר מאוד שחידוש טכנולוגי זה טרם נחשף לכלל האוכלוסייה, כך שמי שטרם השתמש או נתקל ברכב חשמלי עלול לתהות אם יש לכך השלכות בריאותיות, בטיחותיות, שימוש חורג ברכוש המשותף, העמסה על רשת החשמל של הבניין ושאלות נוספות.
ההתנגשות בין חוסר ידע לבין זכויות בעל דירה לשימוש ברכוש המשותף יכולים להוות חסם והתנגדות להתקנה של עמדת טעינה עבור מי מהדיירים המבקש לעשות זאת בחניון הבית המשותף.
שימוש ברכוש המשותף של הבניין להתקנת עמדת טעינה
התקנת מתקן הטעינה מבוצעת לרוב על קיר בחניון (השייך לרכוש המשותף), נדרשת כבילה של קו חשמל מנקודת חשמל קיימת לנקודה בה מותקן מתקן הטעינה ולעיתים אף ההזנה לחשמל הינה מהמערכת המשותפת של הבניין.
חשוב לציין, כי יש להבחין בין שני מקורות הזנה לחשמל – האחד הינו שימוש במקור פרטי של הבעלים (מחסן בחניון למשל) והשני הינו מקור חשמל בו אין נקודת הזנה פרטית ויש צורך להשתמש ברשת החשמל המשותף של הבניין.
הנחת היסוד לשימוש ברכוש המשותף הינה, כי כל אחד מבעלי הדירות רשאי להשתמש ברכוש המשותף שימוש סביר התואם את הייעוד, ובתנאי שאינו פוגע בבעלי הנכסים האחרים או גורם להם למטרד, כמו כן אינו מונע שימוש דומה מכל בעלי הדירות. במידה ומתקיים תנאי זה – לא נדרש אישור לשימוש של שאר בעלי הדירות בבניין.
כלל זה נקבע במספר פסקי דין של בית המשפט, בהם לדוגמא ע"א 549/73 אנטוני נגד אלונה.
בהקשר של יחס החוק לעניין זכות השימוש של בעל דירה ברכוש המשותף בבניין, קיים העיקרון של הצורך במציאת איזון בין האינטרס של כלל בעלי הדירות שרכושם לא ייפגע ושלא ייגרם להם מטרד, לבין האינטרס של כל בעל דירה ליהנות מנכסיו (דבר שלעיתים מצריך שימוש כלשהו ברכוש המשותף).
בהתאם לחוק המקרקעין סעיף 31.א.1 – זכותו של בעל דירה להשתמש במקרקעין המשותפים שימוש סביר, ובלבד שלא ימנע שימוש כזה משותף אחר.
שאלת השימוש הסביר ברכוש המשותף תבחן, על פי תנאי המקום והדין תוך התחשבות ברוח התקופה, השינויים והקדמה. ברור כיום, כי המעבר לרכבים חשמליים הינו חלק מהקדמה ויש למצוא לכך פתרונות ישימים.
יש לבחון האם השימוש הנדרש ברכוש המשותף לצורך התקנה והפעלה של עמדת הטעינה עונה לתנאים שהוצבו בפסיקה, האם השימוש הינו סביר ואינו פוגע בבעלי הדירות בבניין או מונע מהם שימוש דומה?
חיבור עמדת טעינה למערכת החשמל
כאשר החיבור נעשה מנקודת חשמל פרטית, אזי אין מחלוקת באשר לתשלום עבור הצריכה ואין מגבלה של הספק עבור שימוש של שאר בעלי הדירות.
במצב בו לא ניתן להשתמש בנקודת חשמל פרטית לחיבור עמדה, אלא יש צורך להתחבר לחשמל המשותף של הבניין, נדרש להביא בחשבון מספר שיקולים ובהם היכולת לחבר מספר רכבים לעמדות טעינה – במקומות רבים הספק מערכת החשמל המשותף שבחניון אינה בנויה לעמוד בעומס גבוה, ומקום בו יחוברו מספר כלי רכב לעמדות טעינה לא יוותר הספק חשמלי לטעינה מרובה. דבר אשר ימנע מאחרים להתחבר ולטעון את רכבם.
היות והשימוש הסביר נדרש להיות כזה שלא ימנע מאחרים שימוש דומה, אזי חיבור כאמור לא יכול להתבצע אלא בהסכמת כלל הבעלים.
מצב בו קיים הספק גבוה המאפשר הטענת מספר לא מוגבל של כלי רכב – לא תידרש הסכמה.
חשוב לציין, כי בכל מקרה יש להתקין מונה חשמל נפרד לעמדת טעינה, היות ולא סביר שהוצאות צריכת החשמל להטענת הרכב יחולו על יתר בעלי הדירות בבניין.
התקנת עמדת טעינה ברכוש המשותף וחיבור לחשמל
עניין זה נדון לאחרונה אצל המפקחת על רישום המקרקעין ברחובות, בתיק 500/18 נציגות הבית המשותף ברחוב אריק איינשטיין 2 אשדוד נגד גלזמן מרק.
המפקחת מצאה לנכון לאשר את התקנת העמדה לטעינת רכב חשמלי על עמוד בחניון (השייך לרכוש המשותף) בסמוך לחניה של הנתבע. המפקחת קבעה, כי התקנת עמדת הטעינה הינה בגדר שימוש סביר ברכוש המשותף. במקרה זה יש להתחשב בעובדה כי החיבור נעשה למונה החשמל הפרטי של הדייר ולא לחשמל המשותף.
בפסיקתה, המפקחת מצאה לנכון להדגיש את הקדמה והצורך בהתקנת עמדות טעינה בעצם העובדה שמונחת עתה הצעת חוק להסדיר נושא זה בחקיקה. פסיקה זו מהווה צעד חשוב בתמיכת הרשויות בקדמה ובפתרונות טכנולוגיים המעודדים שמירה על איכות הסביבה וחסכון באנרגיה.
סיכום והמלצות
במקרה בו בעל דירה מבקש להתקין עמדת טעינה אשר ההזנה לה הינה ממונה החשמל הפרטי, הוא יכול לעשות זאת בתנאי:
- שיתקין את עמדת הטעינה ואת קו החשמל אליה באופן סביר המהווה פגיעה מינימלית בחזות המבנה
- אינו פוגע באפשרות שימוש בעלי דירות אחרות ברכוש המשותף
- פועל בהתאם לכללי הבטיחות בחשמל.
במקרה בו בעל דירה מבקש להתקין עמדת טעינה אשר ההזנה לה הינה מהחשמל המשותף
- נדרש לבדוק טרם התקנה את הספק החשמל והאם יש מגבלות למספר עמדות הטענה שניתן להתקין. במידה ולא קיימת בעיית הספק – לא נדרש אישור בעלי הדירות האחרים.
- במצב שיש בעיית הספק – בעל הרכב אינו יכול להתקין עמדת טעינה ללא אישור של בעלי הדירות האחרות. בעלי הדירות, בבואם להחליט על מתן אישור שכזה, ידרשו לבדוק את הספק החשמל המשותף, האפשרות להתקנת עמדות טעינה דומות ע"י בעלים אחרים ושיקולים דומים.
- בעלי הדירות אינם יכולים לסרב לבקשת התקנה אלא מנימוקים סבירים.
- על המתקין לוודא כי עמדת הטעינה וקו החשמל אליה מותקנים באופן סביר המהווה פגיעה מינימלית בחזות המבנה, אינו פוגע באפשרות שימוש האחרים בשטח ומותקן בהתאם לכללי הבטיחות בחשמל.
- יש להתקין מונה חשמל משני לעמדה אשר יאפשר רישום נפרד לצריכת החשמל לצורך תשלום החזר לוועד הבית.
מגמת כניסה לשוק ברכב של רכבים חשמליים צפויה להתרחב בשנים הקרובות, כדי להסדיר את נושא טעינת רכבים חשמליים בבתים משותפים נכון יהיה כי הרשויות המוסמכות יתנו דעתם בנושא ויקבעו כללים ותקנים ברורים כך שהתקנת עמדת טעינה תחשב כשימוש רגיל וסביר ברכוש המשותף ולא תעמיד את בעל הדירה המתקין בסיכון מסוים לתביעה או התנגדות שתועלה מצד בעל דירה אחר או ועד הבית.
נכתב בשיתוף עו"ד טל גבור – מומחה בייעוץ משפטי בניהול בתים משותפים
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
אולי יעניין אותך
מאמרים דומים
איך להפיק קבצי בית משותף
עד לאחרונה, כל מי שרצה לעיין בתיק הבית המשותף, בצו הבית המשותף, בתשריט הבית המשותף המפרט את חלוקת הדירות בבניין והרכוש המשותף כמו גם תקנון הבית המשותף, היה צריך להגיע פיזית למשרדי הטאבו הרלוונטיים ולהמתין בתור לקבל תקליטור עם הנתונים. את השירות לא היה ניתן לקבל באופן מקוון וכל מי שהנתונים נדרשו לו היה צריך לבזבז שעות רבות של המתנה בתור במשרדי הטאבו.
התקנה ואחזקה של מצלמות אבטחה ואינטרקום בבניין
"ביתו של האדם הוא מבצרו", כך אומר הפתגם הידוע והמוכר. תחושת הביטחון היא צורך בסיסי של האדם. הצורך בביטחון אישי תופס היום חשיבות רבה מתמיד. מערכות האבטחה הנפוצות בבתים משותפים הן מערכת אינטרקום, שנועדה לבצע בקרה על כניסת הבאים לבניין, ומערכת מצלמות אבטחה, שנועדה לתעד פעילות ברחבי הבניין.